průběžné
| Jméno | počet
bodů |
1. | Ondřej Záruba | 21 |
2.-5. | Tibor Popela | 20 |
2.-5. | Jean-Paul Amez-Droz | 20 |
2.-5. | Zdeněk Šabacký | 20 |
2.-5. | Radim Glajc | 20 |
6. | Petr Štípek | 17 |
7.-9. | Gabriela Matulová | 15 |
7.-9. | Pavel Korecký | 15 |
7.-9. | Jaroslava Melicharová | 15 |
10. | Jirka Soukup | 13 |
Druhé soutěžní téma letošního roku bylo zaměřeno na využití určitého druhu fotografického vybavení: soutěžící měli fotografovat širokoúhlým objektivem. Ve vyhlášení témat jsme připomněli, že tyto objektivy zachytí větší výsek scény, podporují prostorovou hloubku, poskytují zobrazení se specifickým perspektivním dojmem i to, že výrazně širokoúhlé objektivy velmi zkreslují obraz, čehož mohou soutěžící dle libosti využít ve své tvorbě. Nezmínili jsme se o panoramatických obrazech, ačkoli je zřejmé, že do tohoto tématu také patří. Měli jsme dva důvody. Hlavně jsme chtěli podpořit specifickou tvorbu s využitím objektivů se širokým záběrem a pak – panoramy přece byly posledním tématem loňského ročníku. Podle očekávání jste řadu panoram zaslali a některé porotu velmi zaujaly.
Oddaní věřící, foto: Jan Košťál
Přestože druhé soutěžní kolo obeslalo méně fotografů a fotografek, vloženo bylo celkem 338 fotografií, neměla porota usnadněný výběr, neboť do výběru deseti nejlepších prací vybrala v první fázi bez dvou třicet snímků. Ano, rozhodně bylo z čeho vybírat. Pokud soutěž Foto z cest sledujete delší dobu, víte, že porota pokud možno usiluje o to, aby výběr deseti nejlepších fotografií vystihoval bohatou nabídku motivů, které se v každém soutěžním kole sejdou. Je zřejmé, že tentokrát mimořádně širokou rozmanitost motivů přímo podpořilo samotné zadání. Bylo totiž fakticky volné. Jediným vymezením bylo použití širokoúhlého objektivu, případně vytvoření obrazu s důrazem na šíři záběru – pohledu.
Třetí místo získal snímek „Tre Cime I“ Tomáše Holuba. Je to jeden ze zástupců panoramatických záběrů v souboru soutěžních fotografií druhého kola. Faktem je, že Tre Cime patří k velmi oblíbeným a velice často fotografovaným motivům. Není divu. O jeho působivosti není pochyb. A tak jde hlavně o to, jak přesně jej nasnímat, v jaké roční době, za jakého počasí, v jaké části dne, barevně, nebo černobíle a podobně. Působivost tohoto snímku umocňuje obloha i světelná situace. Na druhém místě je „Zámek“ Jiřího Součka, který dokazuje, že působivé záběry můžeme získat nejen na dalekých cestách a na pro nás středoevropany exotických místech naší planety. Snímek s kouzelnou atmosférou jeho autor pořídil v severočeském Děčíně.
První místo porota nakonec přiřkla fotografii „Oddaní věřící“, jejímž autorem je Jan Košťál. A to i s vědomím, že její obsah může být přijímán a vnímán až diametrálně odlišně. Lze předpokládat, že někomu se fotografie vůbec nelíbí. Někdo ji vnímá jako nepochopitelný a neuchopitelný chaos. Autor ale – i díky širokoúhlému objektivu – z bezprostřední blízkosti zachytil okamžik davové extáze, vyjádřené mnoha jednotlivými prvky a zdůrazněný barvou i osvětlením, které pomáhá vytvářet jakýsi „nadpřirozený dojem“.
Janu Košťálovi srdečně gratulujeme k vítězství ve druhém kole letošního ročníku soutěže. Stejně srdečně blahopřejeme také Jiřímu Součkovi a Tomáši Holubovi k zisku druhého a třetího místa. Gratulujeme ale všem autorům a autorkám deseti nejúspěšnějších soutěžních prací „Viděných širokoúhlým pohledem“. Děkujeme všem, kteří poslali své snímky do tohoto kola soutěže Foto z cest. Přejeme vám, abyste se svou fotografickou tvorbou stále příjemně bavili, držíme vám palce do dalších kol soutěže Foto z cest a těšíme se na vaše fotografie.
cena - předplatné časopisu Digitální foto
+ 45x30 - tisk, laminace, kapa + sleva na další objednávku 30%
cena - večeře v Klubu cestovatelů v Praze nebo Brně
+ oblečení značky Rejoice
+ 2 hodiny pronájmu fotografického ateliéru digifoto.cz - ZDARMA
+ 45x30 - tisk, laminace, kapa + sleva na další objednávku 20%