průběžné
| Jméno | počet
bodů |
1. | Ondřej Záruba | 21 |
2.-5. | Tibor Popela | 20 |
2.-5. | Jean-Paul Amez-Droz | 20 |
2.-5. | Zdeněk Šabacký | 20 |
2.-5. | Radim Glajc | 20 |
6. | Petr Štípek | 17 |
7.-9. | Gabriela Matulová | 15 |
7.-9. | Pavel Korecký | 15 |
7.-9. | Jaroslava Melicharová | 15 |
10. | Jirka Soukup | 13 |
Portrét je jedním z pěti základních fotografických žánrů a dělíme ho na mnoho druhů a variant. Prostě – lidskou tvář můžeme zobrazit různými způsoby. K nejnáročnějším druhům patří právě fotografický portrét. My jsme však zadání rozšířili a zjednodušili o pojetí „z cest“. To znamená, že pro vystižení charakteru portrétované osoby a také pro celkové výtvarné řešení jste mohli vhodně využít okolní prostředí a dokonce jste se mohli zaměřit i na reportážní portrét, který je dynamický, zachycuje člověka v nějaké akci, při určité činnosti, v našem případě pro něj typické – a obdobně i pro zemi, kraj či prostředí, kde žije.
Strážce chrámu, foto: Petr Louženský
Odborná porota posuzovala 513 soutěžních fotografií. Dala si za cíl, aby výběr deseti nejlepších alespoň do určité míry vystihoval poměrně velkou pestrost pojetí portrétů z cest, které se v tomto soutěžním kole sešly. Tedy od typických žánrových fotografií až po výjevy, které už jsou za hranicemi portrétní fotografie. A prostor dostal i humor ve fotografii, viz snímek č. 8 „Haring“ jako vyplazený jazyk. Nicméně výběr deseti nejlepších snímků nese přirozeně znaky toho, jak přísná pravidla porota uplatnila. Při větší benevolenci mohl být ještě pestřejší. Takto přeci jen trochu převažují „obličeje zblízka“, přičemž některé výrazné se do výběru ještě nevešly (třeba snímek č. 502 Únava, č. 215 „Sandokan“ nebo č. 332 „Čáryfuk“).
Zatímco výjevy soutěžní jury v řadě případů brala jako možné rozšíření hranice zadání, řada vložených snímků byla na jiné téma. Kupříkladu fotografie dětí a zvířat jsou dvě zcela samostatné oblasti fotografie. Víme, že obě jsou velmi populární, můžeme tedy uvažovat o jejich zařazení jako témat do následujícího ročníku soutěže. Jako hraniční jsme ponechali jen portrét "A bola tma...". I když zobrazuje nejspíš stále ještě dítě, je to už spíš „mladá slečna“. A možná předčasně dospělá, obdobně jako dívka na jiném, obdobně koncipovaném, ale barevném snímku, u něhož se autor zaměřil hlavně na dívčiny oči. Jako další příklad lze uvést snímky, na nichž je jako hlavní skladebný prvek něco zcela jiného než portrét, kupříkladu typický indický kovový koflík na čaj a podobně.
Evangelium, foto: Milan Přibil
Jako vítězný vybrala porota snímek s pořadovým číslem 28 „Strážce chrámu“, jehož autorem je Petr Louženský. Je to typický příklad „portrétu z cest“, navíc strážci Zlatého chrámu v Amritsaru jsou velmi vděčným objektem pro hledáčky fotoaparátů všech, kteří tato místa navštíví. Avšak přesto snímek zaujal všechny členy poroty hned v prvním, základním výběru a nakonec získal první místo právě také proto, že onen „strážce“ je tak typický a známý z mnoha fotografií. Nejčastěji je však zobrazen na výšku a s minimem pozadí, což je pro portrét jako takový nejvhodnější. A většinou si autoři „hrají“ s barevným podáním a čekají na určité osvětlení. Zde autor pro svůj portrét z cest zvolil šířkový formát, aby na pozadí mohl zobrazit i část prostředí chrámu. A pozadí rozostřil, aby portrétovaný strážce se svou bodnou zbraní více vynikl.
Pomyslnou stříbrnou medaili získal Milan Přibil za snímek č. 162 „Evangelium“. Tato fotografie je působivým sdělením, které nás může v mysli zavést přes nejrůznější náboženské a politické peripetie, jimiž Etiopie prošla, až ke „zlatému věku křesťanství“ v této zemi a k aksumské říši. Záběr je vytvořen velmi úspornými prostředky a stejně jako ten vítězný zaujal shodně všechny členy poroty.
Snímek č. 503 "Svatý muž" Jana Košťála ve výběru deseti nejlepších snímků podle odborné poroty zastupuje „trochu jinak pojaté portréty z cest“. Přesahuje z portrétní do jiné oblasti fotografie, jejímž námětem je ovšem také člověk a je s portrétní „blízce příbuzná“. Je to výjev, který na rozdíl od portrétu zobrazuje člověka v akci, nebo jak jedná s jiným člověkem nebo lidmi (a podobně). Autor koneckonců do soutěže poslal i druhý snímek ze stejného prostředí, který je typickým portrétem z cest, a to č. 152 „Modlitba“. Porota se nakonec rozhodla zařadit právě ten atypický záběr, který je navíc „šťavnatější“.
Srdečně gratulujeme k vítězství ve třetím soutěžním kole Petru Louženskému a stejně srdečně blahopřejeme i Milanu Přibilovi a Janu Košťálovi k umístění na „stříbrné“ a „bronzové“ pozici. Naše gratulace ale samozřejmě patří všem autorům a autorkám deseti nejúspěšnějších soutěžních prací na téma „Fotografický portrét z cest“. A děkujeme všem, kteří jste své snímky do tohoto kola soutěže Foto z cest poslali. Těšíme se na vaše fotografie v dalších soutěžních kolech, držíme vám palce a přejeme hodně tvůrčích nápadů a zdar při jejich realizaci.
cena - kniha z nakladatelství Mladé Fronty
+ 45x30 - tisk, laminace, kapa + sleva na další objednávku 30%
cena - večeře v Klubu cestovatelů v Praze nebo Brně
+ oblečení značky Rejoice
+ 2 hodiny pronájmu fotografického ateliéru digifoto.cz - ZDARMA
+ 45x30 - tisk, laminace, kapa + sleva na další objednávku 20%